شایعات، اخبار تأییدنشده و اغلب اشتباهی هستند که بهصورت وسیع در سطح جامعه منتشر و موجب سلب اعتماد یا افزایش کاذب اعتماد گرههای یک شبکه به یک نهاد یا موضوع میشوند. با فراگیرشدن شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر، بهرغم کاربردهای مثبت آنها، انتشار شایعات سادهتر و شایعتر شده است. شایعات یک چالش امنیتی در شبکههای اجتماعی محسوب میشوند، چون یک گره بدخواه میتواند با انتشار یک شایعه بهسهولت، اهداف خود را بدنام و یا منزوی کند. ازاینرو تشخیص شایعات چالش مهمی در سازوکارهای امنیت نرم مانند اعتماد و شهرت است. پژوهشگران تاکنون روشهای مختلفی را جهت مدلسازی، تشخیص و پیشگیری از شایعه ارائه دادهاند. در این پژوهش روشهای تشخیص شایعه در شبکههای اجتماعی مرور خواهند شد. در ابتدا بهصورت اجمالی ویژگیهای مورد استفاده در پژوهشهای پیشین را مورد بررسی قرار میدهیم؛ سپس رویکردهای مورد استفاده را بررسی خواهیم کرد و مجموعه دادههایی را که بیشتر مورد استفاده قرار گرفتهاند، معرفی میکنیم. در پایان، چالشهایی که برای پژوهشهای آینده در زمینه کاوش در رسانههای اجتماعی برای تشخیص و حل شایعات وجود دارد، معرفی شده است.