گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (۶۷۸۹ مشاهده)
با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی، نیاز به شناخت کاربران قابل اعتماد به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است. همچنین، با رشد سریع شبکههای اجتماعی و با توجه به این که امروزه بخش عمدهای از تعاملات، بین افراد ناشناس صورت میگیرد، اعتماد نقش مهمی در شکلگیری روابط بین کاربران ایفا میکند. از طرفی با افزایش رفتارهای مغرضانه در شبکههای اجتماعی، توانایی ارزیابی میزان قابلیت اعتماد، تاثیر مهمی در تصمیمگیریهای کاربران دارد. روش ارزیابی اعتماد میتواند با استفاده از روابط کاربران یک شبکه اجتماعی، میزان قابل اعتماد بودن یک شخص ناشناس را از دیدگاه کاربری که قصد اعتماد به وی را دارد، تخمین زده و به وی پیشنهاد دهد. سپس کاربر براساس اعتماد ارزیابی شده، در مورد تعامل با فرد ناشناس تصمیمگیری می کند. با وجود اهمیت ارزیابی اعتماد در شبکههای اجتماعی، سنجش ارزش اعتماد براساس کیفیت خدمات و سوابق تماس تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا، در این مقاله، یک مدل ترکیبی برای ارزیابی اعتماد براساس کیفیت خدمات و سوابق تماس ارائه شده است. بر این اساس، میتوان مقادیر اعتماد را با استفاده از اطلاعاتی در مورد روابط کاربران، پیش بینی کرد. در این پژوهش، سعی بر این است تا با توجه به ویژگیهای حاکم بر روابط کاربران در شبکههای اجتماعی، مدلی ارائه شود که دقت بالائی در پیش بینی مقادیر اعتماد داشته باشد. علاوه بر این، شناسایی کاربران قابل اعتماد با استفاده از خطا، دقت و جامعیت محاسبه می گردد. با بررسی نتایج مقایسهای، مشاهده میشود که روش پیشنهادی کاربران غیر قابل اعتماد کمتری نسبت به روشهای دیگر دارد. همچنین، روش پیشنهادی از دسترسی کاربران غیر قابل اعتماد بیشتر جلوگیری میکند و افراد قابل اعتماد را با دقت بیشتری نسبت به روشهای دیگر میتواند تشخیص دهد.
Trust evaluation in the social networks based on the quality of service requirements and call log histories. منادی 2016; 4 (2) :53-66 URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-57-fa.html
علامیر پرینا، جعفری نویمی پور نیما. ارائه روشی برای محاسبه اعتماد در شبکه های اجتماعی براساس کیفیت خدمت و سوابق تماس. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). ۱۳۹۴; ۴ (۲) :۵۳-۶۶