گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (201 مشاهده)
با افزایش شدت تهدیدات امنیت سایبری در سطح جهانی، نیاز به آموزش متخصصان امنیتی اهمیت بیشتری یافته است. برنامه های آموزشی به همراه آزمایشگاه ها و انجام تمرین های امنیت سایبری، نقش اساسی در بهبود مهارت های آفندی و پدافندی ایفا می کنند. انجام این تمرین ها، به ویژه در شبکه های عملیاتی که مناسب آزمایش حملات سایبری نیستند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. میدان سایبری، بستر مناسبی برای این تمرین ها فراهم می کنند. یکی از چالش های اساسی در آموزش امنیت سایبری، تطابق برنامه های آموزشی با سطوح مختلف مهارت آموزان است. یادگیری تطبیقی با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های پیشنهاددهنده می تواند راه حل مناسبی برای ارائه آموزش شخصی سازی شده باشد. در این پژوهش، با تمرکز بر میدان سایبری کایپو، به بررسی امکان جایگزینی یا تکمیل نقش مربی با یک عامل پیشنهاد دهنده مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، کاهش نیاز به دخالت انسانی و افزایش کارایی فرآیند آموزش است. بدین منظور، از اطلاعات جمع آوری شده در میدان سایبری کایپو که توسط دانشگاه ماساریک توسعه یافته، استفاده شده و مدل های مختلف یادگیری ماشین به کار گرفته شده است تا فرآیند آموزش به صورت خودکار و بهینه انجام شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی می تواند به بهبود عملکرد سیستم های آموزشی و کاهش زمان ارزیابی کمک کند.
Karimi F, Tork Ladani B, Shahgholi Ghahfarokhi B. Intelligent Automation of Scenario Execution in Cyber Ranges Using Machine Learning Techniques. منادی 2024; 13 (2) :34-44 URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-295-fa.html
کریمی فرنوش، ترک لادانی بهروز، شاهقلی قهفرخی بهروز. هوشمندسازی اجرای سناریوهای تمرین در میدان سایبری با استفاده از روش های یادگیری ماشین. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). 1403; 13 (2) :34-44