آموزش امنیت سایبری در ایران با استانداردها و رویکردهای جهانی منطبق نیست و سه عامل، بخش آموزشی، متقاضیان آموزش و سازمانها و شرکتهای متقاضی کار شناخت مناسبی از تخصصها و نقشهای کاری مورد نیاز ندارند. تخصصهای مختلف در زمینههای کاری امنیت سایبری، منطبق با پازلهای بینالمللی نیست و این امر حفرههای امنیتی در زیستبوم فضای مجازی کشور ایجاد کرده است. افرادی که در حوزه سایبری فعالیت میکنند به ترکیبی از دانش ویژه حوزه، مهارتها، تواناییها و تخصصهای دیگر نیاز دارند تا مانند فناوریهایی که با آن کار میکنند، قابل اعتماد و انعطافپذیر باشند. در سطح بینالمللی، چارچوبهای متعددی برای آموزش و بهکارگیری متخصصان امنیت سایبری طراحی و اجرا شدهاند که از جمله مهمترین آنها میتوان به چارچوب نیروی کار امنیت سایبری آمریکا (NICE)، چارچوب مهارتهای سایبری اروپا (ECSF) و چارچوب مهارتهای سایبری استرالیا (ASD) اشاره کرد. در این مقاله، هر کدام از این چارچوبها بهطور خلاصه معرفی و ویژگیهای کلیدی آنها، از جمله هدف، ساختار و اجزا بررسی و تحلیل میشود. همچنین اثربخشی آنها در رسیدگی به چالشهای سازمانهای جهانی در ایجاد و توسعه منابع انسانی متخصص امنیت سایبری ارزیابی و تحلیل میشود. این بررسی نقاط قوت و ضعف هر چارچوب را برجسته میکند، قرابت یکی از چارچوبها به فضای آموزشی و بازار کار ایران را نشان میدهد و توصیههایی را برای طراحی یک چارچوب ملی آموزش و بهکارگیری متخصصان امنیت سایبری ارائه میدهد که میتواند درسآموزی بزرگی برای کشور داشته باشد تا متولیان امر در اسرع وقت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
Rahdari A, Tadayon M H. Analysis of global trends in providing educational frameworks for training cyber security professionals. منادی 2024; 12 (2) :24-32 URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-246-fa.html
راهداری احمد، تدین محمد حسام. تحلیل روندهای جهانی در ارائه چارچوبهای آموزشی برای تربیت متخصصان امنیت سایبری. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). 1402; 12 (2) :24-32