[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
نمایه سازی::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
شاپا
شاپای چاپی: 3047-2476
..
آمار نشریه

مقالات منتشر شده: 150
نرخ پذیرش: 64.8
نرخ رد: 35.2
میانگین داوری: 193 روز
میانگین انتشار: 40 روز

..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 12-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 32-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روندهای جهانی در ارائه چارچوب‌های آموزشی برای تربیت متخصصان امنیت سایبری
احمد راهداری ، محمد حسام تدین*
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
چکیده:   (1674 مشاهده)
آموزش امنیت سایبری در ایران با استانداردها و رویکردهای جهانی منطبق نیست و سه عامل، بخش آموزشی، متقاضیان آموزش و سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی کار شناخت مناسبی از تخصص‌ها و نقش‌های کاری مورد نیاز ندارند. تخصص‌های مختلف در زمینه‌های کاری امنیت سایبری، منطبق با پازل‌های بین‌المللی نیست و این امر حفره‌های امنیتی در زیست‌بوم فضای مجازی کشور ایجاد کرده است. افرادی که در حوزه سایبری فعالیت می‌کنند به ترکیبی از دانش ویژه حوزه، مهارت‌ها، توانایی‌ها و تخصص‌های دیگر نیاز دارند تا مانند فناوری‌هایی که با آن کار می‌کنند، قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر باشند.
در سطح بین‌المللی، چارچوب‌های متعددی برای آموزش و به‌کارگیری متخصصان امنیت سایبری طراحی و اجرا شده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چارچوب نیروی کار امنیت سایبری آمریکا (NICE)، چارچوب مهارت‌های سایبری اروپا (ECSF) و چارچوب مهارت‌های سایبری استرالیا (ASD) اشاره کرد. در این مقاله، هر کدام از این‌ چارچوب‌ها به‌طور خلاصه معرفی و ویژگی‌های کلیدی آن‌ها، از جمله هدف، ساختار و اجزا بررسی و تحلیل می‌شود. همچنین اثربخشی آن‌ها در رسیدگی به چالش‌های سازمان‌های جهانی در ایجاد و توسعه منابع انسانی متخصص امنیت سایبری ارزیابی و تحلیل می‌شود. این بررسی نقاط قوت و ضعف هر چارچوب را برجسته می‌کند، قرابت یکی از چارچوب‌ها به فضای آموزشی و بازار کار ایران را نشان می‌دهد و توصیه‌هایی را برای طراحی یک چارچوب ملی آموزش و به‌کارگیری متخصصان امنیت سایبری ارائه می‌دهد که می‌تواند درس‌آموزی بزرگی برای کشور داشته باشد تا متولیان امر در اسرع وقت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
 
واژه‌های کلیدی: امنیت سایبری، آموزش رسمی، آموزش، مهارت، دانش، توانایی، نقش کاری، توسعه منابع انسانی، چارچوب نیروی کار امنیت سایبری آمریکا (NICE)، چارچوب مهارت‌های سایبری اروپا (ECSF)، چارچوب مهارت‌های سایبری استرالیا (ASD)
متن کامل [PDF 1003 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: فنی و ترویجی | موضوع مقاله: رمز و امنیت اطلاعات
دریافت: 1402/6/27 | پذیرش: 1402/7/3 | انتشار: 1402/7/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahdari A, Tadayon M H. Analysis of global trends in providing educational frameworks for training cyber security professionals. منادی 2024; 12 (2) :24-32
URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-246-fa.html

راهداری احمد، تدین محمد حسام. تحلیل روندهای جهانی در ارائه چارچوب‌های آموزشی برای تربیت متخصصان امنیت سایبری. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). 1402; 12 (2) :24-32

URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصل نامه علمی  منادی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات( افتا) Biannual Journal Monadi for Cyberspace Security (AFTA)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660