در سالهای اخیر، شبکههای اقتضایی خودرویی بهعنوان یکی از حوزههای فعال در زمینه ارائه فناوری مطرح شده است که طیف گسترده خدماتی را از جمله ایمنی جادهای، ایمنی سرنشینان، امکانات سرگرمی برای سرنشینان و تسهیلات اضطراری ارائه میکند. توسعه و مدیریت شبکههای اقتضایی خودرویی فعلی با توجه به نبود انعطافپذیری، پیچیدگی و پویایی همبندی شبکه با چالشهای زیادی مواجه است. بهمنظور تسهیل مدیریت شبکههای فعلی، معماری شبکههای مبتنی بر نرمافزار معرفی شده که این معماری با جداسازی بخش کنترل از بخش دادهای پیچیدگیهای شبکه را کاهش میدهد. شبکههای نرمافزارمحور با ارائه قابلیت انعطافپذیری و برنامهپذیری میتواند به انجام وظایف مدیریت و بهرهوری در شبکههای اقتضایی خودرویی نیز کمک کند. ما در این مقاله بر امکان استفاده از شبکههای نرمافزارمحور در محیط شبکههای اقتضایی خودرویی متمرکز شدهایم. ابتدا، در این مقاله معماری شبکههای اقتضایی خودرویی مبتنی بر شبکههای نرمافزارمحور و حالتهای عملیاتی آن بررسی و سپس مزایا و سرویسهای ارائهشده توسط این معماری توصیف میشود؛ در نهایت برخی از چالشهای محتمل در معماری شبکههای اقتضایی خودرویی مبتنی بر نرمافزار بیان میشود.
ghasabi M, Deypir M. Survey the Security Function of Integration of vehicular ad hoc Networks with Software-defiend Networks. منادی 2019; 7 (2) :54-41 URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-144-fa.html
قصابی مژگان، دی پیر محمود. بررسی عملکرد امنیتی یکپارچهسازی شبکههای اقتضایی خودرویی با شبکههای نرمافزارمحور. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). 1397; 7 (2) :54-41