:: دوره 13، شماره 2 - ( 10-1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 44-34 برگشت به فهرست نسخه ها
هوشمندسازی اجرای سناریوهای تمرین در میدان سایبری با استفاده از روش های یادگیری ماشین
فرنوش کریمی1 ، بهروز ترک لادانی*1 ، بهروز شاهقلی قهفرخی2
1- گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1092 مشاهده)
با افزایش شدت تهدیدات امنیت سایبری در سطح جهانی، نیاز به آموزش متخصصان امنیتی اهمیت بیشتری یافته است. برنامه های آموزشی به همراه آزمایشگاه ها و انجام تمرین های امنیت سایبری، نقش اساسی در بهبود مهارت های آفندی و پدافندی ایفا می کنند. انجام این تمرین ها، به ویژه در شبکه های عملیاتی که مناسب آزمایش حملات سایبری نیستند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. میدان سایبری، بستر مناسبی برای این تمرین ها فراهم می کنند. یکی از چالش های اساسی در آموزش امنیت سایبری، تطابق برنامه های آموزشی با سطوح مختلف مهارت آموزان است. یادگیری تطبیقی با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های پیشنهاددهنده می تواند راه حل مناسبی برای ارائه آموزش شخصی سازی شده باشد. در این پژوهش، با تمرکز بر میدان سایبری کایپو، به بررسی امکان جایگزینی یا تکمیل نقش مربی با یک عامل پیشنهاد دهنده مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، کاهش نیاز به دخالت انسانی و افزایش کارایی فرآیند آموزش است. بدین منظور، از اطلاعات جمع آوری شده در میدان سایبری کایپو که توسط دانشگاه ماساریک توسعه یافته، استفاده شده و مدل های مختلف یادگیری ماشین به کار گرفته شده است تا فرآیند آموزش به صورت خودکار و بهینه انجام شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی می تواند به بهبود عملکرد سیستم های آموزشی و کاهش زمان ارزیابی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری تطبیقی، آموزش امنیت سایبری، میدان سایبری کایپو، یادگیری ماشین، یادگیری تقویتی
متن کامل [PDF 1128 kb]   (530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: رمز و امنیت اطلاعات
دریافت: 1403/9/18 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها