[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمارنشریه::
نمایه سازی::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه

مقالات منتشر شده: 137
نرخ پذیرش: 64.5
نرخ رد: 35.5
میانگین داوری: 200 روز
میانگین انتشار: 42 روز

..
شاپا
شاپای چاپی: 3047-2476
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه روشی برای محاسبه اعتماد در ‏شبکه‏ های اجتماعی بر‌اساس کیفیت خدمت و سوابق تماس
پرینا علامیر، نیما جعفری نویمی پور*
گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (6157 مشاهده)

با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی، نیاز به شناخت کاربران قابل اعتماد به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است. همچنین، با رشد سریع شبکه­های اجتماعی و با توجه به این که امروزه بخش عمده­ای از تعاملات، بین افراد ناشناس صورت ‏می‏گیرد، اعتماد نقش مهمی در شکل­گیری روابط بین کاربران ایفا ‏می‏کند. از طرفی با افزایش رفتارهای مغرضانه در شبکه­های اجتماعی، توانایی ارزیابی میزان قابلیت اعتماد، تاثیر مهمی در تصمیم­گیری­های کاربران دارد. روش ‏ارزیابی اعتماد ‏می‏تواند با استفاده از روابط کاربران یک شبکه اجتماعی، میزان قابل اعتماد بودن یک شخص ناشناس را از دیدگاه کاربری که قصد اعتماد به وی را دارد، تخمین زده و به وی پیشنهاد ‏دهد. سپس کاربر براساس اعتماد ‏ارزیابی شده، در مورد تعامل با فرد ناشناس تصمیم­گیری ‏می‏ کند. با وجود اهمیت ارزیابی اعتماد در شبکه­های اجتماعی، سنجش ارزش اعتماد بر­اساس کیفیت خدمات و سوابق تماس تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا، در این مقاله، یک مدل ترکیبی برای ‏ارزیابی اعتماد بر­اساس کیفیت خدمات و سوابق تماس ارائه شده است. بر این اساس، ‏می‏توان مقادیر اعتماد را با استفاده از اطلاعاتی در مورد روابط کاربران، پیش بینی کرد. در این پژوهش، سعی بر این است تا با توجه به ویژگی­های حاکم بر روابط کاربران در شبکه­های اجتماعی، مدلی ارائه شود که دقت بالائی در پیش بینی مقادیر اعتماد داشته باشد. علاوه بر این، شناسایی کاربران قابل اعتماد با استفاده از خطا، دقت و جامعیت محاسبه می گردد. با بررسی نتایج مقایسه­ای، مشاهده می­شود که روش پیشنهادی کاربران غیر قابل اعتماد کمتری نسبت به روش‏‏های دیگر دارد. همچنین، روش پیشنهادی از دسترسی کاربران غیر قابل اعتماد بیشتر جلوگیری ‏می‏کند و افراد قابل اعتماد را با دقت بیشتری نسبت به روش‏‏های دیگر ‏می‏تواند تشخیص دهد.

واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی، اعتماد، سوابق تماس، کیفیت خدمات
متن کامل [PDF 1916 kb]   (1725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: رمز و امنیت اطلاعات
دریافت: 1394/12/25 | پذیرش: 1395/9/1 | انتشار: 1395/9/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Trust evaluation in the social networks based on the quality of service requirements and call log histories. منادی 2016; 4 (2) :53-66
URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-57-fa.html

علامیر پرینا، جعفری نویمی پور نیما. ارائه روشی برای محاسبه اعتماد در ‏شبکه‏ های اجتماعی بر‌اساس کیفیت خدمت و سوابق تماس. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (منادی). 1394; 4 (2) :53-66

URL: http://monadi.isc.org.ir/article-1-57-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصل نامه علمی  منادی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات( افتا) Biannual Journal Monadi for Cyberspace Security (AFTA)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645